Tips och övningar i basket

Basket kan vara både en hård och tuff idrott – spelar man spelet måste man spelet tåla. Samtliga toppelitspelare inom basketen vittnar om att det krävs både fysik, snabbhet och stryktålighet om man ska prestera på högsta nivån. Längden har betydelse, dock är den inte avgörande för att bli en duktig basketspelare. Övning ger färdighet oavsett om du är kort eller lång. Tillkortakommandet på längden kan kompenseras med en snabbhet på plan, bollkontroll och hoppteknik. Att säga att längden är avgörande eller av största vikt för att bli en duktig basketspelare stämmer inte. Tränar du dagligen övningarna i denna artikel kommer du att få resultat i styrka, snabbhet och kondition. Mycket av det som händer på en basketmatch handlar om snabba vändningar, rörelse i sidled och att öva sig på att läsa spelet på plan.

Sprint- och sidledsövningar

Det finns en basketövning som kallas för ”självmordsborren” och den gör det av en anledning. Övningen börjar på planens baslinjen med kroppen vänd ut mot andra sidan av planhalvan. På en given signal ska man starta och spurta fram till linjen där frikasten sker under en basketmatch – nudda den linjen och sedan spurta tillbaka till baslinjen. Upprepa denna övning tills du faller ner i ren utmattning – därav namnet. En bra sidledsövning är att ställa upp koner på basketplanen och tänka att dessa är motståndare och att det gäller att så snabbt som möjligt röra sig i sidled för att dribbla bort motståndarna. Är man flera spelare kan man försöka gör övningen tillsammans och röra sig i sidled för att blocka eller för att bryta igenom. Gör övningarna på tid och ge varje övning fem minuter. Håll fullt fokus, högsta tempo och snabbhet, det ger bästa resultatet.

Boll- och styrkeövningar

Basket kräver förstås bollkontroll men även benstyrka och armstyrka om man ska kunna prestera på topp under en hel basketmatch. Det är viktigt att man tränar styrka för att i närkamper kunna göra starka avslut och upphopp mot korgen och få till det där lilla extra vid varje avslut. Det kräver både fokus, kondition och styrka. Övningar för att att träna styrka bör inkludera squats, push-ups, benpress och stående upphopp. Har man möjlighet kan styrketräning på gym vara en fördel. Kom dock ihåg att om du bygger för stora muskler ökar även din kroppsvikt. Blir kroppen tyngre blir även upphoppen och rörligheten tyngre. Om du tränar på gymmet gäller alltså regeln att inte använda för tunga vikter, gör istället många repetitioner för att öka kondition och muskelns förmåga att arbeta länge. Sist men inte minst, lycka till!