Tips kring träning

Att det är bra för kroppen och sinnet att träna är det knappast någon som betvivlar; regelbunden motion ger inte bara en starkare fysik utan också ett bättre humör, och det finns många rön som pekar på hur man till exempel bromsar åldrandet genom att röra på sig. Träning innebär dock också ett visst slitage och det är därför viktigt att man lyssnar på sin kropp om det värker någonstans eller om energin tryter. Idag finns det många produkter som kan skydda kroppen mot detta slitage och förbättra träningsresultaten.

Kost och hälsa

Alla människor bör äta en balanserad kost, men om man tränar mycket kan man behöva vissa tillskott för att kroppen skall kunna reparera sig mellan varven och maximera resultatet av träningen. Om man satsar på styrka, till exempel, så har man ett extra stort behov av proteiner som man kan få i sig genom olika pulver och så kallade protein bars. Man kan också skydda leder och skelett genom särskilda preparat, som bland annat collagen och glykosamin som hjälper både ben och leder om man går eller springer mycket, En kur av multivitaminer kan utgöra en välkommen energiskjuts när det är kallt och mörkt, eller om man precis har börjat träna.

Kroppsvikt

Vissa människor tränar för att gå ner i vikt och andra för att gå upp. En löpare bör till exempel inte vara för tung, då det ökar risken för skador och slitage på knän och fotleder. Hos apohem.se kan du hitta medel som både kan hjälpa dig att gå ner eller gå upp i vikt. Det finns även mycket exakta vågar som inte bara visar din kroppsvikt utan dessutom kan visa ditt BMI och att programmeras så att du kan jämföra dina resultat. Att ha en bra balans mellan träning och kost är A och O för dem som vill få bra resultat och det gäller att varken äta för mycket eller för lite. Är du på jakt efter kosttillskott för att gå ner i vikt så finns det produkter likt modifast hos det välkända apoteket apohem.se. Tänk på att läsa bipacksedlar och den information som finns tillgänglig innan köp bara.

Stöd och skydd

Om man har problem med till exempel ett knä eller en handled så är det bra att skydda dessa känsliga områden med speciella stöd som är utformade för att man skall kunna utföra sina övningar utan att skada sig. Beroende på vilken träning man sysslar med så är de till för att hålla leder på plats och med det minimera riskerna för stukningar och andra skador, och även att underlätta läkandeprocessen för ömmande lemmar. Dessa stöd passar också särskilt bra för människor som utövar sporter som kräver en hel del hoppande och rörelser från sida till sida, som volleyball, badminton och aerobics.

Efter träningen

Efter att man har kört ett hårt pass kan det vara nog så skönt att få koppla av och det är dessutom viktigt så att kroppen skall få hämta sig. Om musklerna värker finns det bra salvor att smörja in sig med som värmer området där man har träningsvärk och lindrar smärtan. Det finns också härliga, väldoftande massageoljor som man själv eller ens partner kan massera in, vilket inte bara hjälper kroppen men också sinnet.