Träna hockey till vardags

Ishockey är Sveriges andra största sport efter fotboll sett till antalet utövare och även publikt intresse. Som träningsform är ishockey och skridskoåkning ett alldeles utmärkt sätt för både kropp och knopp att hålla igång. Sporten är fysiskt krävande och du behöver utöver kondition även kroppslig styrka då mycket handlar om lite tuffare kroppskontakt med andra spelare. Du tränar även balans när du åker skridskor eftersom att du för att hålla dig på benen och dessutom i fart bör ha en jämn och balanserad vikt mot isunderlaget. Ishockey är med andra ord en tämligen komplett sport att utöva som träningsform. Oavsett vilken nivå din ambition är tänkt att nå kan ett par handfasta tips vara till din hjälp för att säkerställa att hockeyträningen får rätt effekt.

Rätt utrustning A och O

När du tänker på att sätta igång med hockey som träningsform är det viktigt att du tar dig tid till att välja ut rätt utrustning. Det finns en hel del att välja på idag och du gör därför bäst i att ta hjälp av någon kunnig expert på just hockeyutrustning. Går du till en fysisk sportaffär kan personalen snabbt guida dig till rätt typ av skridsko, skydd och klubbor – shoppar du online bör du göra lite research innan du beställer. Utrustningsdelen är kanske det som är minst glamoröst med hockeyn då det krävs en större trunk för att få plats med allt som behövs. Ett par skridskor räcker nämligen inte, utan du behöver alla möjliga typer av skydd och dessutom ett gäng klubbor.

Träning året runt

Att spela ishockey kan kännas som en klassisk vintersport – vilket det såklart är – men det betyder för den delen inte att du ska sluta träna så fort isperioden försvinner. För att inte tappa allt du byggt upp under höst- och vintersäsongen är det viktigt att du kämpar vidare även under sommaren. Vill du inte in på is är löpning en utmärkt träning för att bibehålla konditionen inför säsongen. Styrka kan också utövas i olika former; vill du svalka dig heta sommardagar kan gymmet locka medan du andra dagar kan köra ett tuffare benpass ute i trädgården. För att inte glömma bort klubbtekniken kan du fixa en plats på tomten där du kan träna skott. Lägg presenning på gräset så får du en billig och smart sommarrink på hemmaplan!